Wow! Mahathir Keluar dari UMNO

Sebuah kejutan politik besar terjadi di Malyasia. Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohammad keluar dari partai berkuasa di negeri itu, United Malays National Organization (UMNO).


Keputusan itu diambil menyusul perseteruan panjang dengan penerusnya, Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi. Perseteruan itu semakin dalam setelah UMNO kehilangan banyak kursi dalam pemilihan umum lalu.


Dalam pidato di hadapan sekira 1.000 orang, tokoh yang masih berpengaruh di Malaysia itu memaparkan keputusan untuk meninggalkan UMNO didorong oleh ketidakpercayaan dirinya terhadap Badawi.


Mahathir juga mendesak anggota UMNO lainnya dan anggota kabinet untuk keluar.

“Saya keluar dari UMNO hari ini. Saya hanya akan kembali ketika ada perubahan kepemimpinan,” kata Mahathir dikutip Associated Press, Senin (19/5/2008). “Kita dapat kembali ke UMNO, ketika Abdullah Badawi mundur,” kata dia dalam pidato di negara bagian Kedah.


Keputusan ini sepertinya akan menambah krisis kepemimpinan Abdullah Badawi, yang berkali-kali didesak mundur oleh anggota partainya, sebagai bentuk tanggung jawab atas hilangnya banyak suara partai dalam pemilu 8 Maret lalu. (okezone

Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

News Feed